Norma i-Size dla fotelików samochodowych

Nowe rozporządzenie ECE R129 dotyczące homologacji, które zwiększa bezpieczeństwo dzieci w samochodach

JAKIE SĄ RÓŻNICE MIĘDZY TYMI DWOMA ROZPORZĄDZENIAMI?

card-image

UŁATW WYBÓR FOTELIKA SAMOCHODOWEGO

W przeciwieństwie do fotelików samochodowych ECE R44, które są podzielone na grupy na podstawie wagi dziecka (od 0 do 36 kg), foteliki samochodowe ECE R129 (i-Size) są klasyfikowane na podstawie wzrostu dziecka (od 40 cm do 150 cm). Użycie parametru wzrostu ma na celu ułatwienie rodzicom wyboru odpowiedniego fotelika i zmniejszenie ryzyka zbyt wczesnego przejścia na następny fotelik. Wskazanie wieku jest czysto przybliżone.

card-image

WIĘKSZA KOMPATYBILNOŚĆ

Foteliki samochodowe ECE R129 są projektowane zgodnie ze standardem i-Size, dzięki czemu są uniwersalne i w 100% kompatybilne z pojazdami wyposażonymi w foteliki samochodowe zgodne ze standardem i-Size, które są coraz powszechniejsze na rynku.


W przypadku samochodów niewyposażonych w i-Size można zapoznać się z listą kompatybilności pojazdów, dostarczoną z fotelikiem samochodowym i dostępną na stronie internetowej Chicco.it w kartach danych fotelika samochodowego.

card-image

MAGGIORE SICUREZZA: VIAGGIO CONTRO IL SENSO DI MARCIA

Viaggiare contro il senso di marcia il più a lungo possibile è importante per ridurre il rischio di lesioni alla colonna vertebrale in caso di incidente. Secondo la normativa ECE R129 i bambini devono viaggiare contro il senso di marcia almeno fino ai 15 mesi, invece con la normativa ECE R44 è possibile già a partire dai 9kg. È stata introdotta questa estensione in quanto la posizione contro il senso di marcia è la più sicura per il collo e la testa del neonato in caso di impatto poiché in questo modo le forze vengono distribuite sulla superficie più ampia della schiena.

card-image

MAGGIORE SICUREZZA: CRASH TEST

I seggiolini auto ECE R44 per poter essere omologati devono superare i crash test di impatto frontale; i seggiolini ECE R129 devono superare oltre ai test di impatto frontale anche i test di impatto laterale. L’introduzione di questo test è stata guidata dall’evidenza che gli impatti laterali sono quelli più frequenti e più pericolosi per la testa del bambino.

Durante il processo di omologazione i seggiolini ECE R129 vengono testati con dei manichini dotati di tecnologia avanzata che riescono a fornire maggiori informazioni sul comportamento del corpo del bambino in caso di impatto attraverso dei sensori evoluti.

BEZPIECZEŃSTWO W SAMOCHODZIE Z DZIEĆMI

card-image

Czym jest regulacja ECE R129/i-Size?

ECE R129 (znana również jako i-Size) to najnowsza norma bezpieczeństwa dla fotelików samochodowych, która zastępuje poprzednią normę ECE R44.



Norma ECE R129 została wprowadzona w Europie w lipcu 2013 r. w celu zwiększenia standardów bezpieczeństwa dzieci w samochodach i ułatwienia rodzicom wyboru fotelika samochodowego.


Obecnie obie normy obowiązują w przypadku przewożenia dzieci w samochodach od urodzenia do około 12 roku życia (0-36 kg/40-150 cm).


Normę, zgodnie z którą fotelik samochodowy został zatwierdzony, można zidentyfikować na pomarańczowej etykiecie homologacyjnej, która musi zawsze znajdować się na produkcie.

card-image

PODRÓŻUJ RAZEM, PODRÓŻUJ BEZPIECZNIE

Chicco pomoże Ci wybrać fotelik samochodowy, który najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.


Aby dowiedzieć się więcej o podstawowych aspektach nowego rozporządzenia i-Size i zapoznać się z pełną ofertą Chicco, zapraszamy do pobrania naszego poradnika „Podróżowanie razem, podróżowanie bezpiecznie”

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA DOTYCZĄCE NOWEGO ROZPORZĄDZENIA I-SIZE

ECE R129 to europejska norma regulująca zaawansowane systemy zabezpieczeń dla dzieci (nazywane również fotelikami samochodowymi), opracowana przez Europejską Komisję Gospodarczą Organizacji Narodów Zjednoczonych (UNECE) i wprowadzona na rynek od lipca 2013 r.


Od tego czasu ECE R129 została dodana do poprzedniej normy ECE R44/04.


Od 1 września 2024 r. konsumentom mogą być sprzedawane wyłącznie foteliki samochodowe zatwierdzone zgodnie z ECE R129.

i-Size jest częścią regulacji bezpieczeństwa ECE R129, która pozwala łatwiej sprawdzić, czy fotelik samochodowy jest zgodny z pojazdem z homologacją i-Size, zmniejszając tym samym ryzyko nieprawidłowego montażu fotelika.


Idea homologacji i-Size polega na tym, aby wszystkie foteliki samochodowe były zgodne ze wszystkimi pojazdami.


Dwa rodzaje fotelików samochodowych w regulacji bezpieczeństwa ECE R129, które pozwalają sprawdzić zgodność z pojazdami z homologacją i-Size, to:


i-Size (Integral Universal ISOFIX Enhanced Child Restraint Systems)

  • i-Size Booster Seat (Non-Integral Universal Enhanced Child Restraint System)

i-Size i ECE R129 to nie to samo. W rzeczywistości „i-Size” to tylko część regulacji ECE R129. i-Size i i-Size Booster Seat to dwa rodzaje fotelików samochodowych klasyfikowane przez regulację bezpieczeństwa ECE R129.

Przepisy i-Size wprowadzono w celu zwiększenia bezpieczeństwa przewozu dzieci poprzez zaostrzenie kryteriów homologacji i ograniczenie ryzyka nieprawidłowego użytkowania.

Są one klasyfikowane według wzrostu dziecka (maksymalnie 150 cm), co ułatwia rodzicom wybór

Zmuszają dzieci do podróżowania tyłem do kierunku jazdy do 15 miesiąca życia, aby lepiej chronić ich głowę i szyję

Przeszły rygorystyczne testy zderzeń bocznych dla większego bezpieczeństwa

  • Zawsze są kompatybilne z samochodami i-Size (informacje w instrukcji obsługi)
  • Sono sempre compatibili con le auto i-Size (info sul manuale istruzioni‑auto)

Nie wszystkie. Wszystkie foteliki samochodowe i-Size są zatwierdzone zgodnie z rozporządzeniem ECE R129, ale nie wszystkie foteliki samochodowe zatwierdzone zgodnie z rozporządzeniem ECE R129 są i-Size.


Aby zostać sklasyfikowanym jako i-Size, oprócz zatwierdzenia zgodnie z rozporządzeniem ECE R129, foteliki samochodowe muszą spełniać dodatkowe wymagania. Rozporządzenie i-Size w rzeczywistości ułatwia sprawdzenie, czy fotelik samochodowy jest zgodny z pojazdem zatwierdzonym przez i-Size, gwarantując zgodność z samochodami.


Ponadto foteliki samochodowe i-Size muszą zajmować określoną i zdefiniowaną przestrzeń wewnątrz pojazdu i są zatwierdzone zgodnie z tymi samymi, które zostały ustalone w rozporządzeniu ECE R129.

Nie zawsze: najpierw należy sprawdzić dowód rejestracyjny pojazdu, aby zobaczyć, czy jest on zatwierdzony przez i-Size, w takim przypadku można używać wszystkich fotelików i-Size, ponieważ są one w pełni kompatybilne. Jeśli samochód nie jest zgodny z i-Size, należy sprawdzić listę kompatybilności fotelika samochodowego z pojazdem.


Jednakże przepis wymaga, aby fotelik samochodowy i-Size, który jest naprawdę zgodny z kopertami referencyjnymi, a zatem nie z sfałszowanymi kontrolami, był idealnie zainstalowany również w każdym samochodzie certyfikowanym do montażu uniwersalnego lub półuniwersalnego fotelika Isofix ECE R44.

Foteliki samochodowe z homologacją ECE R44 są bezpieczne i mogą być nadal używane w podróży samochodem.


Przepisy ECE R44 będą obowiązywać obok ECE R129 do 1 września 2024 r.


Obecnie nie ma zakazów używania fotelików samochodowych z homologacją ECE R44, więc nie ma konieczności wymiany fotelika ECE R44 na fotelik z homologacją ECE R129.

Przepis ECE R129 NIE jest ważny w USA, ponieważ w tym przypadku przepis referencyjny dotyczący homologacji fotelików samochodowych jest inny. Oznacza to, że fotelik samochodowy z homologacją USA nie może być używany tam, gdzie obowiązuje przepis ECE R129 i odwrotnie.

U małego dziecka głowa jest największą i najcięższą częścią ciała, a podtrzymująca ją szyja jest paradoksalnie najsłabsza i najdelikatniejsza. Podróżowanie z fotelikiem samochodowym skierowanym tyłem do kierunku jazdy pozwala zatem chronić i zabezpieczać głowę i szyję dziecka w jak największym stopniu, zmniejszając ryzyko obrażeń dziecka w jak największym stopniu.


Europejskie organy regulacyjne ustanowiły zatem obowiązek podróżowania w pozycji skierowanej tyłem do kierunku jazdy do 15 miesięcy, okresu, w którym wykazano, że szyja dziecka jest wystarczająco silna i rozwinięta, aby wytrzymać siły powstające w przypadku uderzenia.


Chicco zaleca podróżowanie w pozycji skierowanej tyłem do kierunku jazdy tak długo, jak to możliwe (na podstawie homologacji fotelika), ponieważ jest to nadal najbezpieczniejsza pozycja podróżna dla małego dziecka.

W przeciwieństwie do fotelików dziecięcych ECE R44 klasyfikowanych według wagi, foteliki zatwierdzone przez ECE R129 są klasyfikowane na podstawie wzrostu dziecka. Ułatwia to rodzicom wybór odpowiedniego fotelika samochodowego dla dziecka, zapewniając doskonałą adaptację w okresie użytkowania.


Parametr wieku, chociaż działa jako dobry przewodnik, nie jest istotny dla żadnego z przepisów, ponieważ dwoje dzieci w tym samym wieku może mieć bardzo różną wagę i wzrost.


Jedyny wyjątek dotyczy obowiązku, ustanowionego przez ECE R129, podróżowania w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy co najmniej do ukończenia przez dziecko 15 miesięcy. Korzystanie z fotelika samochodowego w kierunku jazdy jest zatem możliwe od tego wieku przy minimalnym wzroście 76 cm.