Zabawki

Pierwsze zabawy, pierwsze odkrycia

Poprzez zabawę dzieci doskonalą swoje umiejętności, uczą się i rozwijają.

primi-giochi-prime-scoperte

Pierwsze zabawy, pierwsze odkrycia

W drugim półroczu życia dziecko czyni ogromne postępy. Niezwykle satysfakcjonujące jest obserwowanie, jak siada bez podparcia, pilnie obserwuje swoje zabawki i porusza się, by ich dotknąć, łapie je i bierze do buzi, by je poznawać.

Ale to nie wszystko – dzień za dniem uczy się koordynacji nawet najbardziej precyzyjnych ruchów, potrząsa przedmiotami, by sprawdzić, czy robią one hałas, i uczy się, jak naciskać, otwierać i zamykać różne części zabawek. W wieku dziewięciu miesięcy dzieci umieją już chwytać przedmioty, używając kciuka i palca wskazującego, dzięki czemu mogą posługiwać się przyciskami, kołami i klawiaturą z większą precyzją.

Niezwykle fascynujące jest obserwowanie ich zadowolenia, gdy odkrywają, że dany przedmiot „reaguje” na ich ruchy. Buzia malucha rozpromienia się, gdy naciśnie on przycisk lub przesunie dźwignię i włącza się światło lub rozbrzmiewa ulubiona piosenka, albo gdy popchnie zabawkę, a ona odturla się z brzękiem. Złapanie jej staje się pokusą nie do odparcia!

Zabawki jako bodziec do rozwoju

Ciekawość i pragnienie doświadczania nowych sytuacji są niewyczerpane; uwagę dziecka w coraz większym stopniu przyciąga teraz świat dorosłych i codzienne zachowania rodziców. Chcą tak jak mama i tata rozmawiać przez telefon, słuchać radio czy robić zdjęcia.

Zadbaj o to, by dziecko miało dostęp do zabawek oferujących liczne bodźce i dużo aktywności, a przy tym zaprojektowanych odpowiednio do tego etapu rozwoju. W tym okresie dzieci starają się doskonalić koordynację ruchów, zrozumieć różne funkcje zabawki oraz próbować, próbować – i odnosić sukcesy!

Satysfakcja płynąca z osiągnięcia danego celu stanowi dla dziecka zachętę do jeszcze bardziej wymagające działania, dzięki czemu dokonuje ono nowych odkryć o fundamentalnym znaczeniu dla jego rozwoju.

Na ten sam temat